16 January 2017

ADAPTED PHYSICAL EDUCATION


54 comments:

  1. Kanak-kanak istimewa tidak boleh dipinggirkan begitu sahaja, malahan mereka juga wajar diberi pendidikan. Memandangkan keupayan golongan ini yang agak terhad.
    Berdasarkan kenyataan berikut dimana kewajaran PJ Suaian dilaksanakan disekolah dalam konteks kelas PJ

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebagai salah satu terapi dalam mengurangkan masalah mereka.

      Delete
    2. PJ Suaian untuk mendorong golongan istemewa ini untuk aktif seperti pelajar arus perdana bukan menyelesaikan masalah mereka. Aktiviti yang dirancang untuk memberikan motivasa kepada mereka agar mereka tidak berasa merendah diri berada di sekolah.

      Delete
    3. PJ Suaian wajar dilaksanakan disekolah kerana dapat memberi peluang kepada murid-murid ini bermain dan tidak berasa kekurangan. Selain itu dapat melatih fungsi otot mereka sekiranya bermasalah.

      Delete
    4. Setiap kanak2 mmpunyai naluri untuk bermain dan ingin merasa seronok ketika bermain mahupun semasa belajar subjek PJ secara semula jadi. Kemahiran pergerakan dan pembelajaran murid juga perlu dilatih walaupun pada tahap yg bersesuaian bagi mereka yg kelainan upaya. Melalui PJ suaian, semua kanak2 dpat menikmati PdP secara menyeluruh.

      Delete
    5. PJ suaian wajar dilaksanakan di sekolah untuk membantu murid golongan istimewa berkembang dari segi JERIS.

      Delete
    6. Wajar diajarkan kerana PJ Suaian dapat membantu murid yang tergolong kurang upaya terlibat dalam aktiviti fizikal walaupun mempunyai kekurangan dari segi fizikal atau mental..

      Delete
    7. semua murid mempunai hak yang sama...oleh itu, perancangan yang teliti perlu dititikberatkan oleh semua guru..modifikasi juga perlu dilakukan agar murid suaian tidak terpinggir...

      Delete
    8. Dagus izzat, ada rujukan bila nak memberikan pandangan. ini cara kita berhujjah dalam bentuk ilmiah..
      Bagaimana pula cara meningkatkan aspek AMALAN dalam pendidikan kesihatan menjadi budaya di sekolah dan kehidupan seharian

      Delete
    9. Sebagai bakal pendidik, sudah pasti saya menyokong sepenuhnya kewajaran PJ suaian dilaksanakan dalam konteks kelas PJ. ini kerana, setiap manusia yang dilahirkan di dunia layak mendapat hak samarata tanpa mengira batas ataupun berbezaan asalkan ia memberikan hasil yang positif. Dengan adanya PJ suaian ini, kita dapat memastikan murid golongan istimewa dapat bermain sekaligus mempelajari kemahiran yang sama dengan murid normal namun dalam konteks yang telah diubahsuai mengikut tahap serta kemampuan mereka. Dengan cara ini, kita bukan sahaja dapat mengelakkan golongan istimewa ini dari merasa tersisih dan rendah diri namun kita juga dapat memartabatkan seperti yang yang dihasratkan dalam FPK Malaysia.

      Delete
  2. Sebagai guru Pendidikan Kesihatan memastikan murid peka terhadap isu-isu kesihatan , mengenalpasti faktor dan punca penyebab jenis jenis penyakit untuk menjaga kesihatan masing-masing dengan cara yang betul. amatlah penting.
    Sejauhmanakah Program Kesihatan Sekolah dapat merialisasikan hasrat Kementerian Kesihatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. (AIMAN SANI).Dapat direalisasikan dengan adanya Program Bersepadu Sekolah Sihat (PBSS). Tujuan program ini bertujuan untuk meningkatkan pengetahuan berkaitan amalan kesihatan sendir,gaya hiduo sihat dan pastikan persekitarab sekolah bersih dan ceria. Ini berkaitan dengan matlamat kementerian kesehitan yang menumpukan kepada oeningkatan gaya hidup sihat dan berkualiti dari seluruh aspek.

      Delete
    2. Melalui program dan isi pelajaran yg dirancang sedikit sebanyak mendedahkn perkara2 berkaitan penjagaan asas kesihatan, mncegah penyakit, merawat/cara mengenalpasti, dan sebagainya. Kementerian Kesihatan juga sering mengadakan program berkaitan bahayanya seks bebas. Perkara berkenaan trut diselit dlm dskp.

      Delete
    3. program kesihatan sekolah ini mampu membentuk sikap dan perlakuan yang positif terhadap kesihatan serta melahirkan warga sekolah dan persekitaran yg selamat,sihat dan berkualiti ke arah pencapaian wawasan negara.

      Delete
    4. Pihak sekolah menjalankan pelbagai program kesihatan yang membabitkan seluruh murid berdasarkan surat pekeliling ikhtisas yang dikeluarkan oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Tujuan utama program ini ialah agar murid dapat memeiliki kesihatan yang optimum dan berkualiti selain untuk menjadikan gaya hidup sihat sebagai sebuah amalan mereka sepanjang hayat.

      Delete
    5. Dengan adanya Program Kesihatan Sekolah, murid-murid akan diterapkan dengan untuk menjaga, mempertahankan dan memastikan kesiahatan diri pada tahap optima. contohnya, Program Bersepadu Sekolah Sihat yang dijalankan adalah untuk memastikan para pelajar sentiasa mengamalkan cara hidup yang sihat, menjaga kebersihan diri dan menjaga persekitaran.

      Delete
    6. Melalui program kesihatan sekolah,murid serta warga sekolah diterapkan dengan elemen kebersihan, kesihatan serta cara cegah penyakit dalam kehidupaan seharian. oleh yang demikian, secara tidak langsung hasrat kementerian kesihatan untuk melahirkan individu yang sihat terlaksana melalui keberkesanan program kesihatan tersebut.

      Delete
    7. Program Kesihatan Sekolah dapat merialisasikan hasrat Kementerian Kesihatan dengan penerapan serta pendedahan kepada pengetahuan tentang kesihatan dan amalan gaya hidup sihat untuk menjaga kesihatan optimum murid-murid. Contohnya, program imunisasi dan pemeriksaan kesihatan diberikan kepada semua pelajar agar kesihatan pelajar sentiasa terkawal dan dapat memberi tindakan segera jika berlaku penyakit yang berbahaya dalam kalangan pelajar.

      Delete
    8. Program Kesihatan Sekolah dapat merialisasikan hasrat Kementerian kesihatan dengan berjaya mengadakan pelbagai aktiviti atau program yang mampu memberikan impak positif kepada murid-murid khususnya dalam aspek kesihatan mereka.

      Delete
    9. berdasarkan pengalaman dan dan pengetahuan saya, mengambil contoh dari program RMT. Dengan adanya program ini murid akan mendapat bantuan makanan daripada sekolah. Oleh itu, dengan bantuan RMT ini membantu murid untuk mendapat bekalan zat makanan yang secukupnya bagi keperluan tubuh. Dengan ini penyakit yang disebabkan oleh kekuarangan zat makanan dapat dielakkan. bertepatan dengan falsafah pendidikan kebangsaan untuk melahirkan individu yang seimbang yang bukan sahaja dari sudut rohani, emosi, intelek dan sosial, malahan turut melibatkan keseimbangan dari sudut jasmani

      Delete
    10. Program yang dilaksanakan sangat berkesan merialisasikan hasrat kementerian kesihatan untuk melahirkan warga sekolah yang sihat. Program yang dilaksanakan mendidik warga sekolah untuk menjaga kesihatan diri seperti program rancangan makanan tambahan(RMT) yang menggalakkan pelajar makan makanan yang seimbang. Selain itu, program lain seperti sekolah kawasan bebas rokok menjadikan warga sekolah menjauhkan diri dari rokok. Maka program - program tersebut menjadikan hasrat kementerian kesihatan akan tercapai

      Delete
    11. Degan adanya inisiatif melaksanakan program kesihatan di kalangan murid tahap pengatahuan dan kefahaman dalam kesihatan semakin meningkat yang akan memebawa kepada pengamalan dalam kehidupan seharian untuk menjaga kesihatan dengan baik. sebagai contoh pendidikan jenis penyakit kronik hasil daripada pengambilan makanan yanag tidak seimbang.Murid akan lebih cakna dalam pengambilan makanan kerana telah mengatahui kesan buruk daripada pengambilan makanan yang tidak seimbanag.

      Delete
    12. Menurut keratan akhbar Berita Harian bertarikh 16 Julai 2014, lebih 24,000 anak Program Permata Negara terbabit dengan pelbagai program penjagaan awal kesihatan gigi sejak 2010. Hal ini jelas menunjukkan peranan guru amat penting bagi menerapkan tabiat baik serta membentuk sikap positif terhadap penjagaan kesihatan pada usia seawal mungkin melalui pelaksanaan program kesihatan di sekolah. Kesihatan gigi yang baik khususnya dapat meningkatkan kualiti hidup murid-murid terutama daripada aspek pemakanan, pertuturan, tidur, tumbesaran, emosi dan sosial. Oleh itu, Program Kesihatan Kesihatan Sekolah dapat merealisasikan hasrat Kementerian Kesihatan.

      Delete
    13. Bagaimanakah motivasi dan dorongan membantu proses pengajaran dan pembelajaran kelas pendidikan Jasmani Suaian dapat ditingkatkan dan mampu memberikan keseronokan belajar kepada murid kelainan upaya

      Delete
    14. motivasi dan dorongan merupakan elemen yang tidak asing lagi dalam pelbagai bidang. Berfokuskan kepada bidang Pndidikan, ia merupakan cara seorang guru untuk membantu murid mencapai sesuatu objektif yang ingin dicapai. Dalam kelas PJ Suaian, jika sesuatu aktiviti hendak dilaksanakan terdapat murid yang akan bersungguh-sungguh untuk melakukannya namun ada juga sebaliknya. Oleh itu, guru harus memainkan peranan penting. Contohnya, jika seseorang murid Autisme yang kurang bermain/melibatkan diri bersama dengan rakan dalam melaksanakn sesuatu aktvti yang dirancang oleh guru dalam proses pembelajaran berlangsung maka guru boleh menggunakan motivasi ekstrinsik seperti gula-gula atau hadiah yang disukainya untuk memastikan murid autisme melibatkan diri dan sekaligus PnP dpat dilaksanakan dengan berkesan dan murid merasa seronok.

      Delete
    15. (Gelson Ganting)
      Menurut Schunk&Etmer (2000) menyatakan bahawa
      Dari perspektif kognitif, pemikiran murid akan memandu motivasi mereka, juga menekankan pentingnya penetapan tujuan, perancangan dan pemantauan seseorang pelajar dalam menuju matlamatnya.Manakala, perspektif behavioris atau perilaku melihat motivasi murid sebagai implikasi daripada insentif eksternal, sedangkan perspektif kognitif berpendapat bahawa tekanan eksternal seharusnya tidak dilebih-lebihkan. White (1959) berpendapat motivasi kompetensi iaitu teori yang menyatakan bahawa seseorang yang mempunyai motivasi mampu menghadapi dan memanipulasi hidup mereka dengan lebih efektif dan mampu memproses maklumat secara cekap dan pantas. White juga mengatakan bahawa individu secara dalamannya termotivasi untuk berinteraksi secara efektif dengan persekitaran.

      Delete
  3. Jangan melihat pendidikan PJ suaian sebagai kelas altenatif untuk pelajar kelainan upaya sahaja. Apa yang anda faham mengenai aktiviti PJ yang perlu di sesuaikan mengikut apa yang terkandung dalam kurikulum
    1. Perbezaan individu
    2. Aras kecekapan dan kebolehan domen (Psikomotor, Kognitif,Afektif)
    3. strategi pengajaran dan pembelajaran...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apakah justifikasi anda mengatakan Program Kesihatan Sekolah telah berjaya mewujudkan susana pembelajaran dan pengajaran yang kondusif dalam mempastikan iklim proses pembelajaran di sekolah berkesan

      Delete
    2. Piaget(1952)was among the first to indicate the important role of human movement in the development of cognition. Semua kanak-kanak tidak terkecuali utk melakukan aktiviti fizikal yang mana dapat membantu meningkatkan tahap kognitif mereka mengikut kemampuan masing-masing...

      Delete
    3. Nisa cuba bincangkan lebih lanjut makna dan perlaksanaan 3K dalan Program Kesihatan Bersepadu tu,,,, bagi semua fahan PJ Acics n Unite sekali agar pratikum nanti faham

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Program 3K merupakan sebahagian daripada Program Bersepadu Sekolah Sihat (PBSS) yang diwujudkan untuk menyatupadu dan menyelaras semua aktiviti berkaitan dengan aspek kebersihan, keceriaan, kesihatan dan keselamatan sekolah.
      Kebersihan :Nampak bersih, teratur dan kemas. Zero Sampah. Sijil kebersihan.
      Keselamatan : selamat tanpa gangguan daripada mana-mana pihak sama ada dari dalam mahupun dari luar sekolah. Pintu utama sentiasa ditutup dan dijaga oleh seorang pengawal .Peralatan kecemasan sentiasa dalam keadaan yang sempurna dan diletakkan di bilik kecemasan.
      Keceriaan : Flora dan Fauna: Sekolah dalam Taman menjadikan sekolah atau kelas suatu tempat yang mampu menarik minat murid.
      Oleh itu, program 3K dilihat mampu menyerlahkan keceriaan sesebuah sekolah menerusi penekanan kepada meningkatkan tiga aspek utama program tersebut. Sesebuah sekolah yang ‘ceria’ dari pelbagai segi bukan sahaja sedap di pandang atau dibanggakan oleh warga masyarakat sekitarnya, malah yang lebih penting ia juga mampu melahirkan pelajar yang cemerlang dalam bidang akademik.

      Delete
  4. sejauhmanakah amalan dan gaya hidup pelajar disekolah dapat menjamin kualiti tahap kesihatan dapat ditingkan berpandukan polisi sekolah yang sedia ada.
    Kongsi pengalaman anda.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amalan gaya hidup pelajar amat penting bagi menjamin kualiti kesihatan. Sebagai contoh, melalui program Rancangan Makanan Harian (RMT).Program ini bertujuan untuk membantu meningkatkan taraf pemakanan murid yang terlibat supaya golongan ini dapat memberi tumpuan sepenuhnya dalam usaha pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Program ini diharap dapat memastikan pertumbuhan fizikal, kesihatan mental dan kesihatan umum murid sekolah bertambah baik selain membantu murid mendapat makanan yang seimbang.

      Delete
    2. (aiman sani) - Dengan berpandukan kepada Pekeliling Ikhtisas dapat menyemai nilai murni kepada murid seperti sentiasa memastikan unit perkhidmatan kesihatan disekolah berjalan setiap tahun untuk memastikan promosi gaya hidup sihat sentiasa berjalan.Ini berpandukan kepada polisi seklah sedia ada dimana setiap sekolah di Malaysia wajib mempunyai organisasi kesihatan sekolah untuk mamantau kesihatan murid serta lankah susulan diambil.

      Delete
    3. Pada pendapat saya, para pelajar sentiasa mengambil pemakanan yang berzat. Para ibu bapa sentiasa membekalkan makanan kepada anak-anak. Bukan itu sahaja, di sekolah juga sesetengah pelajar juga memperolehi susu daripada Program Susu Sekolah yang terdiri daripada keluarga miskin di paras status sosio ekonomi yang rendah agar mendapat makanan seimbang semasa berada di sekolah.

      Delete
    4. Amalan dan gaya hidup yang sihat ketika di sekolah seperti RMT, pemeriksaan pergigian, penerapan program 3K dan program-program kesihatan yang lain mampu menjadikan tahap kesihatan murid-murid mencapai tahap yg optimum. Penerapan amalan gaya hidup sihat dalam diri murid-murid juga akan mempengaruhi pencapaian akademik mereka. Oleh itu, program yg telah diarahkan oleh KPM dan KKM yang berkait rapat dengan kesihatan murid haruslah dilaksanakan.

      Delete
    5. Kesihatan murid adalah aspek yang sangat penting untuk dititiberatkan. program seperti RMT, program susu, serta pemeriksaan kesihatan adalah sangat bertepatan untuk meningkatkan tahap kesihatan murid pada tahap optima terutamanya untuk murid yang tidak berkesempatan untuk mendapat pemeriksaan di hospital. selain itu, polisi berkaitan keracunan makanan juga wujud bagi memantau premis penyediaan makanan kepada murid. hal ini untuk memastikan murid mendapat makanan yang berkhasiat dan dapat elakkan daripada keracunan makanan.

      Delete
    6. Kualiti tahap kesihatan pelajar dapat ditingkatkan dengan wujudnya program kesihatan seperti Perkhidmatan Pergigian, Rancangan Makanan Tambahan (RMT), Program Susu Sekolah (PSS), Pendidikan Pencegahan Denggi, menjadikan sekolah kawasan larangan merokok, menyediakan pertolongan cemas dan bilik khas kesihatan (sick-bay), mewujudkan Program Sihat Tanpa AIDS untuk Remaja (PROSTAR), mengadakan program bebas dadah dan kempen cara hidup sihat.

      Delete
    7. amalan dan gaya hidup pelajar di sekolah dapat menjamin tahap kesihatan dengan pengambilan makanan yang bersih dan mempunyai khasiat serta zat yang tinggi.Pelajar yang mengambil sarapan sebelum ke sekolah akan memiliki tahap kesihatan yang baik. Selain itu, dengan adanya cara2 membasuh tangan di sinki sebelum dan selepas makan, ia sedikit sebanyak membantu murid memiliki tahap kesihatan yang lebih baik kerana dapat menghindarkan diri daripada bakteria yang melekat di tangan lebih-lebih lagi selepas waktu PJ.

      Delete
    8. Polisi sekolah yang ada sangat membantu pelajar mencapai tahap kesihatan yang amat baik. Pelbagai Program kesihatan yang telah dirancang oleh Kementerian Pendidikan Malaysia(KPM) untuk dilaksanakan oleh pihak sekolah. Antara program - programnya ialah Rancangan Makanan Tambahan(RMT), Program Susu Sekolah dan Sekolah kawasan larangan merokok. Seterusmya kolaborasi antara pihak sekolah dengan Pejabat Kesihatan dalam menjalankan program - program seperti bebas denggi dan perkhidmatan gigi akan lebih membantu pelajar menjaga kesihatan diri mereka.

      Delete
    9. Polisi yang telah dibentuk oleh setiap sekolah merupakan penanda aras kepada pelaksaan setiap program yang dilaksanakan untuk mencapai objektif kementerian pendidikan malaysia yang menginginkan sekolah merupakan salah satu tempat untuk murid mengamalkan gaya hidup sihat selain daripada menimba ilmu. Sebagai contoh dengan adanya hari kecergasan untuk pelajar yang mempunyai keseluruhan komponen kecergasan anggota badan.

      Delete
    10. Antara faktor yang mempegaruhi kualiti kesihatan pelajar di sekolah ialah amalan dan gaya pemakanan pelajar. Sebagai contohnya, melalui program kesihatan sekolah seperti program RMT dan program susu. melalui program - program ini ia dapat membantu semua pelajar mendapat bekalan zat yang secukupnya bagi keperluan badan. seperti kita tahu setiap pelajar mempunyai latar belakang yang berbeza. oleh itu, tidak semua ibu bapa dapat menyediakan zat makanan yang secukupnya kepada anak-anak. Dengan program-program tersebut dapat meningktkan kualiti kesihatan pelajar.

      Delete
  5. Berdasarkan pengalaman sy, kebanyakan murid di sekolah pergi ke sekolah tanpa bersarapan terlebih dulu. Kemudian semasa kelas PJ, mereka akan mula mengadu tak larat untuk beraktiviti. Sarapan pagi merupakan satu sajian yang wajib diambil setiap individu supaya otak dan badan mampu bekerja secara efisyen skaligus mampu menjamin tahap kualiti kesihatan baik fizikal mahupun mental.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam Konteks PJ Suaian bagaimana guru dapat membimbing murid sedemikian menukar kebiasaannya dengan menggunakan motivasi dan dorongan

      Delete
  6. Merujuk kembali pada Falsafah Pendidikan Kebangsaan ada menekankan perkembangan potensi individu secara menyeluruh dari aspek JERIS. Pelaksanaan PJ suaian di sekolah sangat wajar kerana dapat memberikan pengalamam, peningkatan kecergasan dan kemahiran kepada golongan kurang upaya ini melalui ubahsuai lakuan sesuatu jenis sukan itu mengikut kemampuan yang mereka miliki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. apakah yang dikehendaki oleh kurikulum PJ suaian bagi merialasasikan Falsafah Pendidikan Negara yang menerapkan JERIS dengan penggunaan kaedah PdP Abat 21...
      tunuukkan satu contoh perlaksanaannya..

      Delete
    2. Pelajar tidak harus dinilai hanya dengan kebolehan menjawab soalan ujian tetapi juga harus menilai sejauh mana mereka menguasai kemahiran abad ke-21 seperti kemahiran menyelesaikan masalah, keusahawanan dan kreativiti. Contohnya dalam bidang keusahawanan, murid berani mengambil risiko untuk melakukan aktiviti gulingan walaupun murid tersebut tahu bahawa dia tidak mempunyai keupayaan seperti murid arus perdana.

      Delete
  7. Menurut Pengarah Pendidikan Khas, Shazali Ahmad, PAK 21 Pendidikan Khas bertujuan untuk membangunkan modal insan berkeperluan khas yang cemerlang berasaskan sistem pendidikan yang berkualiti, relevan dan holistik; perkembangan potensi diri ke tahap optimum; keupayaan berdaya saing dan kebolehpasaran, nilai-nilai murni sebagai warganegara bertanggungjawab, dan perkongsian pintar dengan pelbagai pihak. Jika dibuat perkaitan antara PJ Suaian dengan FPN, murid akan mendapat penekanan kearah kebolehan, kefungsian, kemahiran perkembangan penguasaan dan pencapaian muriduntuk menjadikan mereka insan yang holistik serta dapat berdikari dan berjaya dalam kehidupan (Gary Camire, 2010) Antara kaedah yang sesuai bagi membolehkan prosedur pengajaran PAK 21 dijalankan dengan teratur adalah dengan menerapkan kaedah penyelesaian masalah bagi murid suaian. Sebagai contoh, murid perlu memikirkan cara untuk memperbaiki aktiviti gulingan disamping bimbingan guru serta mengaplikasikan tenik serta kemahiran yang baik sesuai dengan kebolehan mereka bagi mendapatkan lakuan gulingan yang boleh diterima.

    https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiY6sq8jfjRAhUKtY8KHYDWBgoQFghGMAc&url=https%3A%2F%2Fwww.thenewpe.com%2Fadapted%2Flecturemats%2FTopic%25202-program%2520organization%2520(ch2)%2F4wind%2520gap%2520MS.pdf&usg=AFQjCNG8z3Mw6ar5aNfzkz1ItNXKal_BCQ&sig2=GVcMVGg8DE0RmO5Zx7-b3w

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika dibuat perkaitan antara PJ Suaian dengan FPN, murid akan mendapat penekanan kearah kebolehan, kefungsian, kemahiran perkembangan penguasaan dan pencapaian murid untuk menjadikan mereka insan yang holistik serta dapat berdikari dan berjaya dalam kehidupan (Gary Camire, 2010) . pada pandangan anda, cadangkan bagaimana tahap kesederan kepada masyarakat dan golongan pendidik mengenai konsep inovasi dan kreativiti dapat menjimatkan kos dan pembaziran masa dalam menjalankan proses PdP di sekolah

      Delete
    2. Menurut Sternberg (2004) minda manusia mempunyai tiga potensi utama iaitu kepintaran, kreativiti dan kebijaksanaan.Di Malaysia, Kementerian Pelajaran telah melakukan pelbagai inovasi dalam bidang pendidikan supaya pendidikan dapat berubah selari dengan perubahan yang berlaku dalam masyarakat sama ada dalam atau luar negara. Dari segi penjimatan kos, pada pandangan saya sudah tentu melalui inovasi yang dilakukan mampu mengurangkan kos bagi sesuatu alat dalam proses pdp. Kenapa? inovasi boleh dipecahkan kepada beberapa aspek. Yang pertama inovasi melalui bahan atau peralatan terpakai atau sedia ada. Alat yang sedia ada boleh diubahsuai kepada pelbagai kegunaan atau boleh dimodifikasikan mengikut kesesuaian proses pdp yang ingin diajar. Yang kedua, alat tersebut adalah direka semula dan langsung tiada mempunyai kaitan dengan alatan yang lama. Maksudnya disini alat baru telah diwujudkan atau dicipta berdasarkan ilham guru itu sendiri. Dan sesebuah alat yang dicipta itu mempunyai pelbagai fungsi dan boleh digunakan untuk pelbagai kemahiran.Kos dapat dijimatkan kerana guru tidak perlu sentiasa membeli peralatan yang diperlukan dalam pdp. Dalam erti kata lain, tiada alat, pdp tidak dapat dijalankan atau dilangkau sesuatu topik tersebut. Tetapi, jika dipraktikan dan difahamkan apa itu inovasi , alatan bukanlah satu masalah bagi guru untuk mengajar sesuatu kemahiran. Sesebuah inovasi tidak semestinya memerlukan kos yang tinggi atau mahal untuk menjayakan sesebuah pdp. Aapa yang penting alatan tersebut boleh digunakan dan mempunyai fungsi yang pelbagai di samping memberikan impak atau perkembangan positif dalam pdp yang disampaikan. Contoh, bola sepak. Kebiasaan, bola sepak hanya untuk kemahiran menendang. Jika ditambah gambar atau lakaran bentuk tangan ianya boleh digunakan untuk kemahiran hantaran dan balingan (sekadar contoh). Inovasi tidak semestinya perlu melibatkan kos atau bahan yang mahal untuk dicipta. Dari segi masa pula, kebiasaan alatan inovasi dicipta untuk mempunyai kelebihan tersendiri berbanding alatan asal. Contohnya alat inovasi yang multi-purpose mempunyai pelbagai kegunaan pada satu masa mempu mengelakkan pembaziran masa dalam pdp kerana boleh digunakan sepenuhnya dan melatih pelbagai kemahiran pada masa yang sama.

      Delete
  8. Inovasi sememangnya penting dlm kehidupan,lebih2 lgi dlm bidang pendidikn.Spencer (1994) menjelaskan inovasi ialah sesuatu yang di anggap baru dan lebih baik daripada yang lama oleh seseorang individu.Inovasi memerlukn kreativiti dan pemikiran kritis. Guru sbgai agen prubahan perlu memikirkn sesuatu perubhn atau penmbahbaikn dlm mningktkan proses PDP melalui inovasi. Lbih2 Lagi gOlongan murid kperluan khas memerlukn perhatian yg lebih daripda guru.Penciptaan bru dlm pndidikn yg bersesuaian dgn kmampuan murid bkperluan khas akn meningktkn those motivasi mereka..

    ReplyDelete
  9. Sekadar perkongsian:

    Guru atau tenaga pengajar perlu menunjukkan tanda hormat kepada murid kurang upaya. Ia bukanlah bermaksud seorang guru perlu tunduk kepada anak murid sendiri tetapi cuba membina keyakinan diri mereka dengan menyatakan mereka mempunyai kelebihan dan dan orang lain perlu menghormati diri mereka dengan tidak menyisihkan mereka serta menerima diri mereka seadanya.

    ReplyDelete
  10. Menurut Roger dan Shoemaker (1971)
    inovasi merupakan idea, amalan atau objek yang dianggap baru oleh
    seseorang. Spencer (1994) yang menjelaskan bahasa inovasi adalah sesuatu yang dianggap baru dan lebih baik daripada yang lama oleh seseorang individu. Kesimpulan yang boleh dibuat daripada definisi di atas, jelas bahawa inovasi dilakukan untuk memudahkan masyarakat. Pendedahan kepada masyarakat perlu dilaksanakan kerana mereka perlu sedar bahawa inovasi adalah utk memudahkan pengguna. Sebagai contoh dalam konteks guru pendidikan jasmani. Di sekolah tidak semua alatan yang disediakan mencukupi untuk murid-murid. Maka guru perlu kreatif untuk menghasilkan suatu inovasi alatan yang fungsinya sama dengan alatan asal. Penghasilan inovasi ini secara tidak langsung dapat menjimatkan kos perbelanjaan alatan di sekolah yang mungkin boleh digunakan untuk membeli alatan yang lebih penting. Selain itu, penghasilan inovasi dalam pengajaran juga dapat menjimatkan masa. Sebagai contoh, produk inovasi yg dihasilkan dengan kos yang lebih murah dapat dihasilkan dengan lebih banyak. Maka semua murid dapat terlibat secara menyeluruh tanpa ada murid yang menunggu. Sekali gus guru dapat memaksimumkan penggunaan waktu pengajaran. Jelaslah bahawa inovas dan kreativiti ini dapat menjimatkan kos dan pembaziran masa dalam menjalankan proses PdP di sekolah.

    ReplyDelete