Manusia normal mengalami perkembangan fizikal yang seiring dengan umur kronologi. Masalah utama di dalam pengendalian populasi pelajar istimewa ialah perkembangan fizikal mereka tidak sama dengan umur kronologi. Perkembangan fizikal pelajar istimewa bergantung kepada umur perkembangan
Tahap Pasif Pada tahap ini guru perlu menggerakkan pelajar mengikut julat pergerakan yang mampu dihasilkan. Pergerakan pelajar ini bergantung sepenuhnya kepada guru. Guru membimbing dengan sepenuhnya dalam proses pengajaran. Tahap Bantuan Pelajar yang berada pada tahap ini bergantung separa kepada bantuan guru. Pelajar ini berupaya menggerakkan beberapa sendi dengan sendiri tanpa bantuan guru. TAHAP AKTIF pada tahap ini murid mampu mencapai julat pergerakan yang lengkap..murid tidak bergantung kepada guru dalam melakukan aktiviti..contohnya, murid berlari dengan cara dan teknik yang betul, guru hanya menjadi pemerhati di tepi sahaja.. Tahap rintangan merupakan permulaan kemampuan bagi murid melakukan aktiviti..Tahap yang paling tinggi untuk murid..murid memanipulasi daya isometrik dan isokinetik..Tahap ini akan membantu murid mengatasai rintangan kendiri dan melakukan aktiviti tanpa bantuan guru serta mungkin boleh mengajar rakan-rakan yang lain dalam tahap ini..(De Lorrne & watkins 1951)
Malalui maklumat di atas jelaskan Tahap tahap perkembangan kekuatan individu mengikut keselanjaran perkembangan bagi aspek kekuatan otot boleh di bina berdasarkan keupayaan menghadapi rintangan progresif seperti yang telah dinyatakan mengikut De Lorrne & Watkins (1951)
Cuba-cuba untuk menjawab soalan, manatau sangkut. hahaha..
Tahap perkembangan kekuatan individu mengikut De Lorrne & Watkins 1951, mempunyai 4 Tahap iaitu ; 1. tahap pasif 2.tahap bantuan 3.tahap aktif 4.tahap rintangan
Pada peringkat tahap pasif, guru perlu menggerakan murid mengikut julat pergerakan yang mampu dihasilkan.Contohnya, murid melakukan guling sisi dengan bantuan pergerakan sepenuhnya daripada guru.
Pada tahap bantuan pula murid bergantung sedikit sahaja daripada bantuan guru. Murid pada tahap ini berupaya menggerakkan beberapa sendi dengan sendiri tanpa bantuan guru. Contohnya, jika murid berupaya menggerakkan sendi engsel pada siku, murid ini boleh melakukan hantaran bola aras bahu dengan bimbimbangan daripada guru.
Seterusnya pada tahap aktif, murid telah mampu mencapai julat pergerakan yang lengkap. Murid sudah mencapai kekuatan dan fleksibiliti yang sesuai dengan umur kronologi dan boleh melakukan aktiviti dengan bimbingan yang sedikit daripada guru.
Akhir sekali iaitu tahap rintangan. Tahap ini merupakan tahap paling tinggi dalam tahap perkembangan kekuatan individu (De Lorrne & watkins 1951). Pada peringkat ini merupakan permulaan kemampuan bagi murid memanipulasi daya isometrik dan isokenitik. Dengan adanya kemampuan pengucupan otot secara isometrik dan isokenitik ini menjadikan aktiviti fizikal murid-murid lebih berkesan untuk membantu pertumbuhan perkembangan fizikal.
Bagus Pian. Biasakan menjawab soalan perbincangan dengan ada rujukan sumber agar rakan2 yang tak faham jawapan kita boleh merujuk sumber asal......biasakan mengemukakan contoh kita sendiri agar lebih faham
Pengalaman saya menjalankan ujian Ulrich Test dengan murid slow learner ialah murid itu berada di tahap aktif (mampu mencapai julat pergerakan yang lengkap). Murid tidak mempunyai kecacatan/kekurangan dari segi fizikal. Namun murid tersebut perlu dibimbing secara berperingkat/ansur maju supaya murid tersebut dapat melakukan teknik, lakuan dan postur larian yang betul.
Dr. DeLorme & Dr. Watkins menjadi pengasas kepada kaedah rintangan (resistance program) yang menjadi asas kepada latihan bebanan. pada tahun 1951, mereka memperkenalkan Latihan Rintangan Progresif (Progressive Resistance Exercise). Mereka terkenal dengan penggunaan model 3 set 10 ulangan.
dalam menyiapkan tugasan 1, model ini sesuai digunakan untuk murid "beginner". ini kerana, model 3 set 10 ulangan akan mencetus (trigger) sistem neurologi seperti otot, tulang, tisu dan deria untuk dihantar ke otak seterusnya menjadi permulaan kepada proses penyesuaian kepada rintangan (adapting to stress). ini akan mengakibatkan sistem tubuh neuromuskular murid akan beransur-ansur menerima penyesuaian daripada rintangan/bebanan yang dilakukan secara progresif. apabila tubuh murid telah melalui fasa pemulihan, sistem neurologi mereka akan berada dalam keadaan sedia untuk melakukan rintangan yang lebih tinggi.
Sumber: Science from Strength;Thomas L. Delorme and the Medical Acceptance of Progressive Resistance Exercise
Bagus AJ. Dimana anda perlu memulakan bimbingan mengikut Dr. DeLorme .
Tahniah Mede, anda telah banyak membaca. teruskan. ia sungguh menyeronokkan jika kita dapat mengabungjalinkan pengetahuan subjek anatomi, kaedah dan strategi PdP...semuga berjaya.
Pelajar Acics yang lain masih slow learners ke atau dah sadi srberal falsy....
Berdasarkan Tahap tahap perkembangan kekuatan individu mengikut De Lorme & Watkins (1951). Pengalaman pengkaji semasa menyiapkan Tugasan 1 (Ujian Ulrich) pada tahap aktif iaitu murid mampu untuk mencapai julat pergerakan yang lengkap. Dalam kemahiran menendang bola, murid tersebut tidak mengalami sebarang masalah dalam melakukan segala aktiviti yang dirancang kerana guru menggunakan kaedah demonstrasi sebelum memulakan aktiviti. Setelah itu barulah guru memberi peluang kepada murid untuk melakukan aktiviti. Guru akan membetulkan secara langsung teknik, postur dan lakuan murid sekiranya tidak menepati kriteria yang telah ditetapkan dalam perancangan. Rawatan diperlukan untuk memastikan murid dapat melakukan kemahiran tersebut. Dalam kemahiran menendang bola, rawatan yang guru gunakan ialah latihtubi. Murid diberi peluang untuk menendang berdasarkan kriteria yang telah ditetapkan pada setiap minggu.
Slow Learner (lambat belajar) ialah kanak-kanak yang mempunyai kecerdasan yang di bawah sederhana atau rencatan yang ringan. Mengikut Burt (1937) “Slow Learner who are unable to cope with the work normally expected of their age group. In teaching backward children, the mentalage is often taken as a guide to the levels of attainment to be expected of pupils. Thus, if a child’s mental age is 10 years, we assume that his attainment age should also be at the 10 years level. On the contrary, if his attainment age falls below his mental age, his is considered a slow learner”.
Berdasarkan pengalaman menjalankan Ulrich test, murid yang menjadi subjek adalah murid kategori slow learner. Pada pengamatan saya, murid tersebut tidak mempunyai sebarang masalah kecacatan fizikal yang mengehadkan pergerakan mereka. Namun mereka mempunyai tahap koordinasi yang agak rendah dalam corak pergerakan beritma. Daya pemikiran mereka mungkin sederhana atau lebih baik daripada kanak-kanak lain tetapi masalah kekok pergerakan tangan dan kaki menyebabkan mereka tidak menguasai kemahiran tersebut sepenuhnya.
Oleh itu, guru memberikan rawatan susulan dan motivasi dengan cara membimbing murid mendapatkan tempo pergerakan kemahiran skip step by step. Akhirnya, mereka dapat menguasai kemahiran tersebut dengan agak baik dari segi tempo, pergerakan kaki dan tangan seiring dengan pergerakan.
Kesimpulannya, murid-murid ini boleh dibentuk dari segi psikomotor, tetapi mereka memerlukan masa yang agak lama untuk menguasai kemahiran tersebut.
Bagi tugasan 1 saya telah menggunakan TGMD, Ulrich test edisi 2 untuk membuat ujian manipulasi alatan- meleret bola menggunakan tangan.
Berdasarkan ujian yang telah dijalankan terhadap murid slow learner, saya mendapati murid tersebut berada pada tahap aktif kerana murid tersebut mampu mencapai julat pergerakan yang lengkap. Cuma murid tersebut perlu mengikuti rawatan dan bimbingan daripada guru untuk menguasai kemahiran meleret bola supaya dapat melakukan lakuan yang betul.
Manusia normal mengalami perkembangan fizikal yang seiring dengan
ReplyDeleteumur kronologi. Masalah utama di dalam pengendalian populasi pelajar
istimewa ialah perkembangan fizikal mereka tidak sama dengan umur
kronologi. Perkembangan fizikal pelajar istimewa bergantung kepada
umur perkembangan
melalui maklumat di atas, jelaskan Tahap tahap perkembangan kekuatan individu mengikut De Lorrne & Watkins (1951)
ReplyDeleteTahap Pasif
DeletePada tahap ini guru perlu menggerakkan pelajar mengikut julat pergerakan yang mampu
dihasilkan. Pergerakan pelajar ini bergantung sepenuhnya kepada guru. Guru membimbing dengan sepenuhnya dalam proses pengajaran.
Tahap Bantuan
Pelajar yang berada pada tahap ini bergantung separa kepada bantuan guru. Pelajar ini
berupaya menggerakkan beberapa sendi dengan sendiri tanpa bantuan guru.
TAHAP AKTIF
pada tahap ini murid mampu mencapai julat pergerakan yang lengkap..murid tidak bergantung kepada guru dalam melakukan aktiviti..contohnya, murid berlari dengan cara dan teknik yang betul, guru hanya menjadi pemerhati di tepi sahaja..
Tahap rintangan
merupakan permulaan kemampuan bagi murid melakukan aktiviti..Tahap yang paling tinggi untuk murid..murid memanipulasi daya isometrik dan isokinetik..Tahap ini akan membantu murid mengatasai rintangan kendiri dan melakukan aktiviti tanpa bantuan guru serta mungkin boleh mengajar rakan-rakan yang lain dalam tahap ini..(De Lorrne & watkins 1951)
http://docslide.net/documents/pendidikan-jasmani-suaian.html
Malalui maklumat di atas jelaskan Tahap tahap perkembangan kekuatan individu mengikut keselanjaran perkembangan bagi aspek kekuatan otot boleh di bina berdasarkan keupayaan menghadapi rintangan progresif seperti yang telah dinyatakan mengikut De Lorrne & Watkins (1951)
ReplyDeleteCuba-cuba untuk menjawab soalan, manatau sangkut. hahaha..
ReplyDeleteTahap perkembangan kekuatan individu mengikut De Lorrne & Watkins 1951, mempunyai 4 Tahap iaitu ;
1. tahap pasif
2.tahap bantuan
3.tahap aktif
4.tahap rintangan
Pada peringkat tahap pasif, guru perlu menggerakan murid mengikut julat pergerakan yang mampu dihasilkan.Contohnya, murid melakukan guling sisi dengan bantuan pergerakan sepenuhnya daripada guru.
Pada tahap bantuan pula murid bergantung sedikit sahaja daripada bantuan guru. Murid pada tahap ini berupaya menggerakkan beberapa sendi dengan sendiri tanpa bantuan guru. Contohnya, jika murid berupaya menggerakkan sendi engsel pada siku, murid ini boleh melakukan hantaran bola aras bahu dengan bimbimbangan daripada guru.
Seterusnya pada tahap aktif, murid telah mampu mencapai julat pergerakan yang lengkap. Murid sudah mencapai kekuatan dan fleksibiliti yang sesuai dengan umur kronologi dan boleh melakukan aktiviti dengan bimbingan yang sedikit daripada guru.
Akhir sekali iaitu tahap rintangan. Tahap ini merupakan tahap paling tinggi dalam tahap perkembangan kekuatan individu (De Lorrne & watkins 1951). Pada peringkat ini merupakan permulaan kemampuan bagi murid memanipulasi daya isometrik dan isokenitik. Dengan adanya kemampuan pengucupan otot secara isometrik dan isokenitik ini menjadikan aktiviti fizikal murid-murid lebih berkesan untuk membantu pertumbuhan perkembangan fizikal.
http://docslide.net/documents/pendidikan-jasmani-suaian.html
Bagus Pian. Biasakan menjawab soalan perbincangan dengan ada rujukan sumber agar rakan2 yang tak faham jawapan kita boleh merujuk sumber asal......biasakan mengemukakan contoh kita sendiri agar lebih faham
ReplyDeletecuba kaitkan pengalaman anda sewaktu menyiapkan tugasan 1 dengan kajian (De Lorrne & watkins 1951).
ReplyDeletePengalaman saya menjalankan ujian Ulrich Test dengan murid slow learner ialah murid itu berada di tahap aktif (mampu mencapai julat pergerakan yang lengkap). Murid tidak mempunyai kecacatan/kekurangan dari segi fizikal. Namun murid tersebut perlu dibimbing secara berperingkat/ansur maju supaya murid tersebut dapat melakukan teknik, lakuan dan postur larian yang betul.
DeleteDr. DeLorme & Dr. Watkins menjadi pengasas kepada kaedah rintangan (resistance program) yang menjadi asas kepada latihan bebanan. pada tahun 1951, mereka memperkenalkan Latihan Rintangan Progresif (Progressive Resistance Exercise). Mereka terkenal dengan penggunaan model 3 set 10 ulangan.
Deletedalam menyiapkan tugasan 1, model ini sesuai digunakan untuk murid "beginner". ini kerana, model 3 set 10 ulangan akan mencetus (trigger) sistem neurologi seperti otot, tulang, tisu dan deria untuk dihantar ke otak seterusnya menjadi permulaan kepada proses penyesuaian kepada rintangan (adapting to stress). ini akan mengakibatkan sistem tubuh neuromuskular murid akan beransur-ansur menerima penyesuaian daripada rintangan/bebanan yang dilakukan secara progresif. apabila tubuh murid telah melalui fasa pemulihan, sistem neurologi mereka akan berada dalam keadaan sedia untuk melakukan rintangan yang lebih tinggi.
Sumber:
Science from Strength;Thomas L. Delorme and the Medical Acceptance of Progressive Resistance Exercise
Bagus AJ. Dimana anda perlu memulakan bimbingan mengikut Dr. DeLorme .
DeleteTahniah Mede, anda telah banyak membaca. teruskan. ia sungguh menyeronokkan jika kita dapat mengabungjalinkan pengetahuan subjek anatomi, kaedah dan strategi PdP...semuga berjaya.
Pelajar Acics yang lain masih slow learners ke atau dah sadi srberal falsy....
Berdasarkan Tahap tahap perkembangan kekuatan individu mengikut De Lorme & Watkins (1951). Pengalaman pengkaji semasa menyiapkan Tugasan 1 (Ujian Ulrich) pada tahap aktif iaitu murid mampu untuk mencapai julat pergerakan yang lengkap. Dalam kemahiran menendang bola, murid tersebut tidak mengalami sebarang masalah dalam melakukan segala aktiviti yang dirancang kerana guru menggunakan kaedah demonstrasi sebelum memulakan aktiviti. Setelah itu barulah guru memberi peluang kepada murid untuk melakukan aktiviti. Guru akan membetulkan secara langsung teknik, postur dan lakuan murid sekiranya tidak menepati kriteria yang telah ditetapkan dalam perancangan. Rawatan diperlukan untuk memastikan murid dapat melakukan kemahiran tersebut. Dalam kemahiran menendang bola, rawatan yang guru gunakan ialah latihtubi. Murid diberi peluang untuk menendang berdasarkan kriteria yang telah ditetapkan pada setiap minggu.
DeleteSlow Learner (lambat belajar) ialah kanak-kanak yang mempunyai kecerdasan yang di bawah sederhana atau rencatan yang ringan. Mengikut Burt (1937) “Slow Learner who are unable to cope with the work normally expected of their age group. In teaching backward children, the mentalage is often taken as a guide to the levels of attainment to be expected of pupils. Thus, if a child’s mental age is 10 years, we assume that his attainment age should also be at the 10 years level. On the contrary, if his attainment age falls below his mental age, his is considered a slow learner”.
DeleteBerdasarkan pengalaman menjalankan Ulrich test, murid yang menjadi subjek adalah murid kategori slow learner. Pada pengamatan saya, murid tersebut tidak mempunyai sebarang masalah kecacatan fizikal yang mengehadkan pergerakan mereka. Namun mereka mempunyai tahap koordinasi yang agak rendah dalam corak pergerakan beritma. Daya pemikiran mereka mungkin sederhana atau lebih baik daripada kanak-kanak lain tetapi masalah kekok pergerakan tangan dan kaki menyebabkan mereka tidak menguasai kemahiran tersebut sepenuhnya.
Oleh itu, guru memberikan rawatan susulan dan motivasi dengan cara membimbing murid mendapatkan tempo pergerakan kemahiran skip step by step. Akhirnya, mereka dapat menguasai kemahiran tersebut dengan agak baik dari segi tempo, pergerakan kaki dan tangan seiring dengan pergerakan.
Kesimpulannya, murid-murid ini boleh dibentuk dari segi psikomotor, tetapi mereka memerlukan masa yang agak lama untuk menguasai kemahiran tersebut.
Bagi tugasan 1 saya telah menggunakan TGMD, Ulrich test edisi 2 untuk membuat ujian manipulasi alatan- meleret bola menggunakan tangan.
ReplyDeleteBerdasarkan ujian yang telah dijalankan terhadap murid slow learner, saya mendapati murid tersebut berada pada tahap aktif kerana murid tersebut mampu mencapai julat pergerakan yang lengkap. Cuma murid tersebut perlu mengikuti rawatan dan bimbingan daripada guru untuk menguasai kemahiran meleret bola supaya dapat melakukan lakuan yang betul.
jadi... apa strategi PdP yang sesuai akan anda gunakan TREE atau STEP.... cadangkan contoh perlaksanaan....
Delete